کاهش مصرف دارو پس  از جراحی کاهش وزن

 4 نوامبر 2014- بیماران  چاق پس از جراحی کاهش وزن نسبت به همتایان خود که عمل جراحی کاهش وزن را انجام نداده اند بطور قابل  توجهی نیاز کمتری  به مصرف دارو دارند و در نهایت  22.4درصد هزینه ی کمتری برای داروهای دیابت و بیماری قلبی خود پس از چهار سال صرف  می کنند. نتایج این تحقیق درنشست سالانه ی انجمن متابولیک و جراحی چاقی آمریکا  در طول هفته ی چاقی ارائه  شد.

بیماران  با از دست  دادن وزن  پس از جراحی Bariatricشاهد بهبود  قابل توجهی در مشکلات  مرتبط با چاقی خود نظیر دیابت، فشارخون و بیماری قلبی هستند، درحالیکه  بیمارانی با وضعیت مشابه (چاق) که عمل جراحی را انجام نداده اند اغلب دچارمشکلات بیشتری می شوند.

دکتر Mortonمدیر بخش جراحی های چاقی در دانشگاه استانفورد می گوید: این تحقیق نشان می دهد  این روند( افزایش مشکلات بیمارانی که جراحی نمی شوند) هزینه های بسیار زیادی را برای بیماران و سیستم  بهداشتی  و درمانی  آنها ایجاد خواهد کرد.

 دانشمندان به تجزیه و تحلیل اطلاعات  شرکت های  بیمه از 50 ایالت  آمریکا  و مجموعاً 56 میلیون  نفر پرداختند. محققان وضعیت سلامت 2700 نفر را قبل و بعد از جراحی لاپروسکوپی بای پس معده و گاستریک باندینگ بررسی کردند و با تعداد  مساوی  از بیمارانی  که از نظر نمایه ی توده ی  بدنی (BMI)و وضعیت  سلامت مشابه  آنها بودند، مقایسه کردند.

 نتایج این آنالیزها نشان می دهد در طی یک سال قبل از جراحی، هزینه ی داروهای بیماران گروه جراحی 3098 دلار و در گروه کنترل(غیر جراحی) 2303 دلار بوده است. در طی 12 ماه پس از جراحی، بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار نگرفته بودند هزینه ی بیشتری صرف خرید دارو کردند در حالیکه هزینه ی خرید دارو در بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار گرفته بودند رو به کاهش نهاده است(به ترتیب 2407 دلار دربرابر 2109 دلار) و این روند کاهشی درتمام مدت مطالعه ادامه یافته است.

درنهایت پس از 4 سال، بیماران چاق9900 دلار هزینه ی برای خرید  دارو صرف کردند درحالیکه  این هزینه برای بیمارانی که تحت  عمل جراحی  چاقی قرار گرفته بودند 22.4  درصد کاهش یافته و به 8477 دلار رسیده است. این تفاوت هنگامیکه  دانشمندان به تعداد داروهای مورد نیاز این بیماران پس از جراحی توجه کردند، پررنگ تر گردید. استفاده از داروهای دیابت تا 73.7درصد، داروهای فشارخون و داروهای قلبی حدود 47 درصد کاهش یافته است.

 دکتر Nguyenمی گوید: شیوه ی مدرن جراحی چاقی می تواند مصرف داروهای دیابتی را در این بیماران به سه چهارم کاهش دهد، همچنین موجب کاهش داروهای قلبی به نصف و کاهش صورتحساب  داروخانه به بیش  از 20 درصد می گردد. تأثیر جراحی چاقی درکاهش استفاده از دارو قابل توجه است.

 بر اساس  آمارهای موجود 179 هزار بیمار تنها در سال گذشته عمل جراحی لاغری را انجام داده اند  که هزینه ی آن از 17 هزار دلار تا 30 هزار دلار بسته به روش  جراحی و مکان جغرافیایی انجام عمل متفاوت بوده است.

در تحقیقی که در سال 2008 انجام گردید، دانشمندان میزان صرفه جویی در هزینه های پزشکی  پس از جراحی را بیشتر از هزینه ی صرف شده در جراحی  بای پس معده  در 2 تا 4 سال اعلام کردند.

دکتر روزنتال مدیر موسسه ی چاقی  و متابولیکی  درکلینیک  کلیولند  در فلوریدا می گوید: مسئله  سلامت واقتصاد برای جراحی چاقی، قانع کننده است اما این جراحی درحال حاضر تنها برای کمتر از یک درصد از داوطلبان  بالقوه ی این عمل انجام می شود، این مطالعه نشان می دهد  که ما باید  گزینه ی عاقلانه و مناسبی  را برای بیماران مبتلا به چاقی پیشنهاد کنیم.

 درباره ی چاقی ، جراحی متابولیک و جراحی چاقی

بر اساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری  ازبیماریها در آمریکا بیش از 78 میلیون  نفر درفاصله ی زمانی سال 2011 تا 2012 درگروه افراد چاق طبقه بندی  شده اند  و حدود 24 میلیون نفر به چاقی مفرط با نمایه ی توده ی بدنی بیش از 30 مبتلا هستند. خطر مرگ  زود رس در این افراد درمقایسه با افراد دارای  وزن سلامت  50 تا  100 درصد  افزایش نشان می دهد. از سوی  دیگر خطر ابتلا به بیش از40 بیماری  مرتبط با چاقی نظیر  دیابت نوع  2 ، بیماریهای  قلبی و سرطان در این افراد بشدت افزایش می یابد. جراحی متابولیک  یا چاقی مفیدترین و پایدارترین روش درمان چاقی مفرط است و نتیجه ی آن در کاهش وزن  بسیار چشمگیر می باشد. آژانس تحقیقات و کیفیت مراقبتهای سلامت (AHRQ)پیشرفت  قابل توجه  در ایمنی  این جراحی را به علت  بهبود روش لاپاروسکوپی تایید نموده است. این موسسه  خطر مرگ بر اثر این جراحی را در حدود  0.1درصد واحتمال عوارض اصلی را 4 درصد گزارش نمود.

منبع:www.sciencedaily.com/releases/2014/11/141104083134.htm